Újjászületett tapolcai vasútállomás

A 21. század funkcionális igényeinek megfelelve újult meg az 1900-as évek elején épült tapolcai vasútállomás-adta hírül az elmúlt napokban a MÁV. Mivel sem ünnepélyes átadási ceremóniát, sem sajtótájékoztatót nem tartottak az alkalomból, a Magyar Államvasutak Zrt. sajtóosztályától kértünk bővebb tájékoztatást az állomásrekonstrukcióval kapcsolatban. 

A beruházás a hazai vasúttársaság állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat-fejlesztési programja keretében, európai uniós forrásból valósult meg, mintegy 433 millió forintból- tájékoztatta lapunkat a Magyar Államvasutak Zrt kommunikációs igazgatósága. Megtudtuk, a MÁV Zrt. 9,9 milliárd forintos költségvetésű, 23 vasútállomást érintő – az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott – rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fontos eleme – a már megszépített pécsi, balatonszentgyörgyi, kaposvári és a 13. Média Építészeti Díj különdíját elnyerő keszthelyi állomáson kívül – a tapolcai vasútállomás épületének felújítása volt. Bár az épület nem kapott műemléki védettséget, a MÁV a tervezőkkel közösen az eredeti állapothoz hasonló, de letisztult, a 21. század funkcionális igényeinek megfelelő, modern és időtálló állomás létrehozására törekedett a felújítás során.

A régi homlokzat, épületelemek, formák visszaállításához mindössze néhány tervtöredék és korabeli képeslapok álltak rendelkezésre.  A többször átalakított épületegyüttes rekonstrukciója során megújult a homlokzat, korszerűbbé váltak a belső terek, az utasok kiszolgálásához és a vasúti infrastruktúra működtetéséhez szükséges helyiségek.

A felújítás részeként az állomás közvetlen környezete is újjászületett. Az utasok és a kerékpárosok érdekében az utasforgalmi terek akadálymentesen közelíthetők meg, jelentősen megkönnyítve a mozgáskorlátozott utasok kiszolgálását is.

A volt Resti kihasználatlan épületrészét elbontották, helyére parkot alakítottak ki, 80 férőhelyes fedett kerékpártárolóval. Akadálymentes parkolót és öt K+R parkolót is építettek. A felújítás során átalakításokat végeztek a forgalmi- és raktárterületeken, továbbá a vasutasok által igénybe vehető épületrészeken is.

Az 1900-as évek eleji állomás érdekessége, hogy formája és anyaghasználata is eltér a MÁV típusépületeitől, valószínűleg azért, mert magántőke bevonásával építették. Több átalakításon esett át 1952-ben és 1959-ben: a régi, mutatós, fából ácsolt perontető helyett egy könnyedebb, vasbeton szerkezetű előtető készült, és az üzemi funkciókat átköltöztették az újonnan épült forgalmi épületbe. 1979-ben a Restit alakították át, 1991-ben pedig az épület homlokzatát festették újra. A korábbi átépítések jelentősen megnövelték az épület alapterületét, ám egy része mára feleslegessé vált, ezért elbontották vagy átalakították. Az állomásépület műemléki igényű felújítását a VEMÉV-SZER Építő- és Szerelőipari Kft. végezte. /tl/