A vitaminokról

Dr. Huberth János

hubi1

Nyakunkon az influenza, gondolom, ezt mindenki érzi saját „bőrén” is, vagy úgy hogy maga is átesett –netán benne van jelenleg is -, vagy úgy, hogy a családban felütötte a fejét a kór, de a munkahelyen fogyadozó kollegiális létszám mindenképpen szembesíti a ténnyel.
Most már nem az influenza elleni oltás szükségességéről akarok írni, hiszen arról már „lecsúsztunk”, ugyanis a hatás kialakulásához legalább 2 hét kell, addigra viszont –vélhetően- vége a járványnak.
A meghűlés, hőemelkedés, nátha köhögés tünetek jelentkezésekor elővesszük az „otthoni patikát”, s lázcsillapítót, hörgő-nyák oldót keresgetünk, de mindenekelőtt vitaminokat is, minél többet, minél nagyobb adagban, mert „az biztosan megvéd”.
Visszatérő kérdés a vitaminokról, hogy kis, vagy nagy dózisban, külön vagy komplexben, folyamatosan, vay kúraszerűen kell-e szedni?
Nos, előbb nézzük is meg, mik azok a vitaminok? A vitaminok olyan – a szervezet számára nélkülözhetetlen – mikro tápanyagok, amelyeket a szervezet saját maga nem, vagy nem a szükséges mennyiségben, vagy nem minden időben (D vitamin – napsütés) képes előállítani, ezért azokat a táplálkozás kapcsán kell biztosítani a szervezet számára. A vitaminoknak direkt, azonnali hatása nincs, (szemben pl. egy lázcsillapítóval, aminek röviddel bevétele után már érezzük a hatását, azaz megy le a testhőmérséklet). Ezen tulajdonságuknál fogva a heveny (akut) megbetegedésekre direkt hatásuk nincs. Nagyon lényeges, hogy a táplálékban található vitaminok a tárolás ideje alatt, a főzéskor (sütéskor) vagy akár a fagyasztással jelentősen veszíthetnek mennyiségükből és biológiai érétkükből is. Így mindenképpen a friss zöldség és gyümölcs az, amelyik megfelelő mennyiségben fogyasztva képes pótolni a szükséges mennyiséget.
Az extra nagy dózisoknak (megadózis) pozitív egészségre kifejtett hatását ezideig nem sikerült bizonyítani, így meghűlésben, influenza-szerű megbetegedésekben egészen biztos, hogy nincs semmi értelme C vitaminból összeállítani a napi étrendet.
Ha vegyes táplálkozásúak vagyunk (egyre többen követnek mindenféle extrém diétákat) a szokvány dózisok bőven elegendőek.
Az egyéb szedett gyógyszerek és a táplálkozásunk miatt ne röstelljük megkérdezni háziorvosunkat, vagy gyógyszerészünket hogy adott esetben melyik és mennyi a javasolt vitamin számunkra.
Általánosan elmondható, hogy meghűlésben, lázas állapotban sem kell a C-vitamin adagját 1000 mg felé emelni, de ugyanakkor aláhúzandó, hogy maga a C-vitamin semmi más gyógyszert nem pótol.
Igény esetén későbbiekben részletesebben visszatérünk még a vitaminok ismertetésére.